Sunat melakukan perkara berikut sejurus selesai mengerjakan solat:
1. Istighfar, zikir dan doa.
Imam Muslim meriwayatkan: Apabila Nabi SAW selesai daripada solatnya, baginda istighfar kepada Allah (memohon keampunan) sebanyak tiga kali dan baginda membaca:
اَللَّهُمَّ اَنْتَ السَّلَامُ وَمِنْكَ السَّلَامُ تَبَارَكْتَ يَا ذَا الجَلَالِ وَالإِكْرَامِ
(Bacaan dalam tulisan Rumi) Allaahumma antassalaam wa minkassalaam tabaarakta ya dzal jalaali wal ikraam
(Ertinya: Wahai Allah, Engkaulah Tuhan as-Salam, daripada-Mu as-salam (kedamaian dan keselamatan), Maha Suci Engkau wahai Tuhan yang memiliki kebesaran dan kemuliaan).
Imam diharuskan mengangkat suara ketika berzikir apabila bertujuan mengajar (kepada makmum yakni mereka yang mengikuti imam) dan apabila mereka telah mempelajarinya, maka imam hendaklah merendahkan suaranya.
Bukhari dan Muslim meriwayatkan daripada Ibnu Abbas RA. Beliau memberitahu bahawa mengangkat suara ketika berzikir selepas orang ramai selesai mengerjakan solat adalah dilakukan pada zaman Rasulullah SAW.
Imam Muslim meriwayatkan daripada Kaab bin Ujrah RA bahawa Nabi SAW bersabda: Zikir-zikir (tasbih) yang dibaca berulang-ulang setiap kali selepas solat wajib, tidak akan menjadi sia-sia: Zikir-zikir itu ialah bertasbih 33 kali, bertahmid 33 kali dan bertakbir 33 kali.
Menurut hadis riwayat Abu Hurairah RA: Dan bertakbir 33 kali, maka jumlahnya 99, kemudian dia membaca supaya cukup 100:
لَا إِلٰهَ إِلَّا الله وَحدَهُ لَا شَرِيكَ لَه لَهُ المُلكُ وَلَهُ الحَمْدُ وَهُوَعَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْر
(Bacaan dalam Rumi) Laa ilaaha illallaah wahdahu la syariikalah lahul mulku wa lahul hamdu wahuwa ‘alaa kulli syai-in qadiir.
(Ertinya: Tiada tuhan melainkan Allah Yang Maha Esa, tiada sekutu bagi-Nya, bagi-Nya kerajaan dan bagi-Nya puji-pujian. Dan Dia amat berkuasa atas segala sesuatu). Akan diampunkan segala dosanya sekalipun sebanyak buih di lautan.
At-Tirmidzi meriwayatkan Nabi SAW bersabda: Sesiapa mengucapkan selepas solat Subuh dalam keadaan dia masih melipatkan kakinya (belum beredar) dan belum bercakap:
لَا إِلٰهَ إِلَّا الله وَحدَهُ لَا شَرِيكَ لَه لَهُ المُلكُ وَلَهُ الحَمْدُ يُحْيِيْ وَيُمِيْتُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْر
(Bacaan dalam Rumi) Laa ilaaha illallaah wahdahu la syariikalah lahul mulku wa lahul hamdu yuhyii wa yumiit wa huwa ‘alaa kulli syai-in qadiir
(Ertinya: Tiada tuhan melainkan Allah Yang Maha Esa, tiada sekutu bagi-Nya, bagi-Nya kerajaan dan bagi-Nya pujian, Dia yang menghidupkan dan mematikan, dan Dia amat berkuasa atas segala sesuatu). Sebanyak 10 kali, maka ditulis untuknya 10 kebajikan, dihapuskan daripadanya 10 kejahatan dan diangkatkan untuknya 10 darjat, dan dia sepanjang hari itu terpelihara daripada perkara tidak diingini dan dijaga daripada gangguan syaitan.
Abu Daud meriwayatkan daripada Muaz bin Jabal RA bahawa Rasulullah SAW memegang tangannya, lalu bersabda: Wahai Muaz, demi Allah, aku kasih kepadamu. Lalu baginda bersabda lagi: Wahai Muaz, aku wasiatkan kepadamu supaya jangan sekali-kali kamu tinggalkan pada setiap kali selepas solat doa:
اَللَّهُمَّ أَعِنِّيْ عَلَىْ ذِكْرِكَ وَشُكْرِكَ وَحُسْنِ عِبَادَتِك
(Bacaan dalam Rumi) Allaahumma a’inni ‘alaa zikrika wa syukrika wa husni ‘ibaadatik
(Ertinya: Wahai Allah, bantulah aku untuk mengingati-Mu, bersyukur kepada-Mu dan melakukan ibadat yang baik kepada-Mu).
2. Berpindah tempat dari tempat solat fardu ketika hendak menunaikan solat sunat.
Ini dilakukan bagi memperbanyakkan tempat sujud, kerana semuanya itu akan menjadi saksi untuknya.
Yang afdal (lebih baik) ialah apabila seorang itu solat (fardu) di masjid, maka solat sunat dilakukan di rumah.
Bukhari dan Muslim meriwayatkan daripada Nabi SAW bahawa baginda bersabda: Solatlah kamu wahai manusia di rumah-rumah kamu. Sesungguhnya solat yang lebih afdal ialah solat seorang itu di rumahnya melainkan solat yang diwajibkan.
Imam Muslim meriwayatkan, Nabi SAW bersabda: Apabila seorang kamu telah selesai solatnya di masjid, maka lakukanlah juga solatnya di rumahnya. Sesungguhnya Allah menjadikan daripada solatnya itu kebaikan.
3. Apabila mereka (orang lelaki) solat di masjid dan di belakang mereka ada wanita, maka disunatkan kepada lelaki agar tetap duduk di tempat mereka sehingga wanita meninggalkan tempat mereka. Ini kerana bercampur dengan mereka adalah perkara yang boleh membawa kepada kerosakan.
Bukhari meriwayatkan daripada Ummu Salamah RA: Apabila golongan wanita di zaman Rasulullah SAW selesai melakukan solat yang diwajibkan, mereka bangun (meninggalkan tempat solat), sedangkan Rasulullah SAW bersama kalangan sahabat tetap berada di tempat mereka, sehingga suatu waktu dikehendaki Allah SWT. Kemudian, apabila Rasulullah SAW bangun, maka sahabat-sahabat pun bangun.
* Nota: Perkara sunat – Orang melakukannya diberikan pahala tetapi tidak berdosa jika ditinggalkan.
Rujukan: Al-Fiqh al-Manhaji Mazhab Imam Syafie